Εγγραφή | Χάσατε τον κωδικό;

 
Επεξήγηση τεχνικών χαρακτηριστικών για ψφμ

Η περιγραφή αυτή των τεχνικών προδιαγραφών προορίζεται κυρίως για να διευκολύνει τον αρχάριο στην επιλογή μιας κόμπακτ ψηφιακής μηχανής.

1. Price = τιμή
No comments

2. Body Material = Υλικό σώματος
Plastic (πλαστικό) ή magnesium alloy (κράμα μαγνησίου) δείχνει την ανθεκτικότητα του σώματος. Είναι επίσης δείκτης της ποιότητας της μηχανής: πλαστικό = χαμηλή ποιότητα, μεταλλικό = ποιοτική κατασκευή. Δεν ενδιαφέρει και πολύ αν σκοπεύετε να την πετάξετε μετά από 2 χρόνια. Εδώ που τα λέμε, έτσι όπως προχωράει η τεχνολογία των ΨΦΜ, είναι πολύ πιθανό το νέο σας καμάρι να θέλει πέταμα μετά από δύο χρόνια.

3. CCD effective pixels = Ενεργά εικονοστοιχεία του CCD
3 ή 4 ή 5 ή 6 Mp (Mega pixels) είναι οι συνηθισμένες τιμές. Εδώ παίζεται το μεγάλο παιχνίδι των εταιρειών επειδή η ανάλυση είναι από τις πιο δημοφιλείς προδιαγραφές. Εάν δεν σκοπεύετε να επεξεργάζεστε τις φωτογραφίες στον υπολογιστή, η ανάλυση των 3 Mp είναι αρκετή.

4. CCD size = Μέγεθος CCD
Όσο μεγαλύτερος είναι ο αισθητήρας CCD τόσο καλύτερα. Προδιαγραφή δίκοπο μαχαίρι: μεγαλύτερο CCD θέλει φακό μεγαλύτερης διαμέτρου για την ίδια φωτεινότητα φακού και πολύ προσεκτικότερη προσαρμογή του φακού στο CCD. Δεν είναι σπάνιο το φαινόμενο μηχανές με μικρότερο CCD να δίνουν καλύτερη εικόνα.

5. CCD color filter array = Διάταξη συστοιχίας φίλτρων του CCD
GRGB ή RGBE ή CYGM … Για να σχηματιστεί μία έγχρωμη εικόνα χρειάζεται σύνθεση τριών ή καλύτερα τεσσάρων βασικών χρωμάτων. Στο CCD, με την προσθήκη κατάλληλων φίλτρων, κάθε ομάδα pixels ενεργοποιείται από ένα μόνο χρώμα.

 6. Pixel pitch = Μέγεθος εικονοστοιχείου
Η προδιαγραφή αυτή προκύπτει από την ανάλυση και το μέγεθος του CCD. Όσο μεγαλύτερο είναι το μέγεθος του pixel, τόσο λιγότερο θόρυβο έχει η τελική εικόνα.

7. A/D converter = Μετατροπέας από αναλογικό σε ψηφιακό
12 ή 14 bits. Αν και η τελική εικόνα jpeg έχει 8 bits ανά pixel και χρώμα, το πλήθος των bits του A/D δείχνει τη γκάμα έντασης φωτός που μπορεί να καταγράψει η μηχανή. Όσο περισσότερα bits, τόσο καλύτερα. Επίσης, αν η μηχανή έχει τη δυνατότητα αποθήκευσης raw format, μπορείτε να εκμεταλλευτείτε από το photoshop όλα τα bits.

8. Image sizes = Μεγέθη εικόνας
Τα μικρότερα μεγέθη που μπορείτε να επιλέξετε σε βάρος της ποιότητας της εικόνας με κέρδος τις περισσότερες φωτογραφίες στην κάρτα.

9. Image ratio = Λόγος εικόνας
4:3 (όπως η οθόνη του Η/Υ) ή 3:2 (όπως η τυπωμένη φωτογραφία). Η ψηφιακή φωτογραφία έχει ως βασικό στόχο την εμφάνισή της  στην οθόνη του Η/Υ οπότε, αντίθετα από ότι περιμένουμε στην αρχή, οι βασικές αναλογίες της εικόνας είναι 4:3. Αν τυπώσουμε, όμως, φωτογραφία με τις αναλογίες αυτές, ή θα πρέπει να κοπούν τα επάνω και κάτω τμήματα της εικόνας ή να προστεθούν λευκές λουρίδες δεξιά και αριστερά, ώστε να χωρέσει η εικόνα στην αναλογία 3:2 της κλασικής φωτογραφίας.

10. Movie clip = Απόσπασμα ταινίας
Ανάλυση 640Χ480 καλύπτει ολόκληρη την οθόνη της τηλεόρασης. Μικρότερες αναλύσεις όπως 320Χ240 ή 160Χ120 εμφανίζονται στο κέντρο της οθόνης με σκοτεινό πλαίσιο.
fps: frames per second: εικόνες ανά δευτερόλεπτο. Όσο μικρότερος είναι αυτός ο αριθμός τόσο περισσότερο αποσπασματική φαίνεται η κίνηση.
Μέγιστη διάρκεια της εγγραφής βίντεο είναι συνήθως 30 sec ή, σε ταχύτερες μηχανές, όσο χωράει η κάρτα μνήμης.
     
11. Still image file formats = Format αρχείων ακίνητης εικόνας.
Το στάνταρ είναι το jpeg. Κάποιοι προτιμούν το TIFF στο οποίο μπορούν να αποθηκευθούν περισσότερα χρώματα σε κάθε pixel. Τέλος, στο RAW format, που είναι κάτι σαν το αρνητικό στις αναλογικές μηχανές, φυλάγεται απευθείας η έξοδος του CCD χωρίς κανένα  αλγόριθμο white balance (ισορροπίας λευκού) ή sharpening (οξύτητας). To raw format απαιτεί ειδικά πρόσθετα (plug-ins) για να διαβαστεί στο photoshop.

12. Lens = Φακός
Όλα τα λεφτά. Προσδιορίζεται συνήθως το μέγεθος του ζουμ και η φωτεινότητα στα δύο άκρα του φακού, zoom wide και zoom tele. Δεν προσδιορίζεται η ποιότητα του φακού (βλέπε παραμόρφωση στα δύο άκρα του ζουμ, glare, ανάλυση του φακού, κλπ). Για να κρίνετε την ποιότητα του φακού πρέπει να δείτε (ή ακόμη καλύτερα να τραβήξετε) δοκιμαστικές φωτογραφίες κάτω από ελεγχόμενες φωτιστικές συνθήκες.

13. Zoom control = έλεγχος του ζουμ
Το ιδανικό είναι ένας μηχανικός δακτύλιος που μετακινεί απευθείας τα κατάλληλα στοιχεία του φακού (mechanical zoom ring). Αμέσως χαμηλότερη λύση είναι ένας δακτύλιος που δίνει ηλεκτρονική εντολή για ηλεκτρικό ζουμ (zoom by wire). Τέλος, η πιο φθηνή και πιο συνηθισμένη λύση, είναι το ζουμ να γίνεται με μπουτόν η λεβιέ στο σώμα της μηχανής.

14. Lens thread = σπείρωμα του φακού
Απαραίτητο αν θέλετε να βάλετε φίλτρα ή πρόσθετους φακούς. Η έλλειψή του προσδιορίζει από μόνης της χαμηλότερη κατηγορία μηχανής (τα πάντα βέβαια είναι σχετικά). Αν έχετε ήδη φίλτρα θα πρέπει να δείτε τη διάμετρο του σπειρώματος ώστε να παραγγείλετε και το κατάλληλο δαχτυλίδι προσαρμογής από τη μία διάμετρο στην άλλη.

15. Digital zoom = ψηφιακό ζουμ
Απαραίτητο αν δε σκοπεύετε να επεξεργάζεστε τις φωτογραφίες σας στον υπολογιστή. Απαράδεκτο σε αντίθετη περίπτωση. Συνηθισμένη τιμή 3Χ.

16. Focus modes = τρόποι εστίασης
AF: auto focus: αυτόματη εστίαση. MF: manual focus: χειροκίνητη εστίαση.

17. Auto focus modes = τρόποι αυτόματης εστίασης
Single: απλός. Εστιάζει μία φορά, με το πάτημα της πρώτης σκάλας του κουμπιού του κλείστρου.
Continuous: συνεχής. Εστιάζει συνέχεια, όσο η μηχανή είναι αναμμένη. Κερδίζετε σε χρόνο εστίασης, χάνετε σε ζωή μπαταρίας.
Monitor: εστιάζει συνεχώς, όση ώρα έχετε πιεσμένη την πρώτη σκάλα.

18. Auto Focus Areas = περιοχές αυτόματης εστίασης
Ο τρόπος που επιλέγονται τα αντικείμενα στα οποία θα γίνει εστίαση.
Multi-point AF: AF πολλαπλών σημείων. Χωρίζεται το κάδρο σε περιοχές και επιλέγονται αυτόματα οι περιοχές που περιέχουν κοντινά αντικείμενα.
Center AF: AF κέντρου. Αυτόματη εστίαση στα αντικείμενα της κεντρικής περιοχής του κάδρου.
Spot AF: AF σημείου. Αυτόματη εστίαση σε ένα σημείο του κάδρου (στο κέντρο ή, σε πιο εξελιγμένες μηχανές, σε επιλεγόμενο σημείο).

19. AF Illumination lamp = λυχνία φωτισμού αυτόματης εστίασης
Μπορεί να λείπει ή να υπάρχει για να βοηθάει στην αυτόματη εστίαση σε συνθήκες χαμηλού φωτισμού. Η αποτελεσματικότητα της λυχνίας σε κάθε μηχανή πρέπει να ελεγχθεί.
Hologram AF ή laser beam: δέσμη laser που προβάλει φωτεινές γραμμές ώστε να βοηθηθεί η αυτόματη εστίαση.

20. Manual focus = χειροκίνητη εστίαση
Ο τρόπος με τον οποίο γίνεται η χειροκίνητη εστίαση. Το ιδανικό είναι ένας μηχανικός δακτύλιος που μετακινεί απευθείας τα κατάλληλα στοιχεία του φακού (mechanical focus ring). Αμέσως χαμηλότερη λύση είναι ένας δακτύλιος που δίνει ηλεκτρονική εντολή για ηλεκτρική εστίαση (focus by wire). Τέλος, η πιο φθηνή και πιο συνηθισμένη λύση, είναι η εστίαση να γίνεται με μπουτόν η λεβιέ στο σώμα της μηχανής.

21. Normal focus range = περιοχή κανονικής εστίασης
Οι αποστάσεις, από μερικά εκατοστά μέχρι άπειρο, που μπορεί να εστιάσει η μηχανή.

22. Macro focus range = περιοχή εστίασης μάκρο
Οι αποστάσεις, από μερικά εκατοστά μέχρι μερικά εκατοστά, που μπορεί να εστιάσει η μηχανή στην ειδική θέση εστίασης μάκρο.

23. Sensitivity equivalence = ισοδυναμία ευαισθησίας
Auto (100 – 200): στη θέση auto η μηχανή επιλέγει αυτόματα ευαισθησία ISO από 100 μέχρι 200.
ISO 50, ISO 100, ISO 200, ISO 400: δέχεται χειροκίνητα αυτές τις ρυθμίσεις ευαισθησίας ISO.
Όσο μεγαλύτερη είναι η ρύθμιση τόσο ευκολότερα μπορείτε να τραβήξετε φωτογραφία σε συνθήκες χαμηλού φωτισμού αλλά, επίσης, τόσο περισσότερο θόρυβο (κόκκο) θα έχει η φωτογραφία.

24. Metering = μέτρηση έκθεσης
Multi-pattern: πολλαπλών περιοχών. Υπολογίζεται η έκθεση σε πολλά σημεία της εικόνας και λαμβάνεται ο μέσος όρος.
Center-weighted: κεντροζυγισμένη. Υπολογίζεται και πάλι ο μέσος όρος του φωτισμού, αλλά το κέντρο της εικόνας συμμετέχει με μεγαλύτερο βάρος.
Spot: σημείου. Υπολογίζεται η έκθεση με βάση το φωτισμό ενός σημείου της εικόνας, στο κέντρο της η με επιλογή του.

25. Min / Max shutter = η ελάχιστη / μέγιστη ταχύτητα κλείστρου
Ο μέγιστος / ελάχιστος χρόνος έκθεσης σε δευτερόλεπτα. Αναφέρεται ξεχωριστά για κάθε τρόπο ρύθμισης της έκθεσης της μηχανής.

26. Shooting modes = τρόποι τραβήγματος
Οι τρόποι που διαθέτει η μηχανή για ρύθμιση της έκθεσης.
Auto: πλήρως αυτόματη έκθεση
Program: αυτόματη έκθεση με κάποιες δυνατότητες επέμβασης στην ταχύτητα, το χρόνο, κλπ
Aperture priority: επιλογή διαφράγματος, αυτόματη ρύθμιση χρόνου.
Shutter priority: επιλογή ταχύτητας, αυτόματη ρύθμιση διαφράγματος
Manual: χειροκίνητη επιλογή και ταχύτητας και διαφράγματος

27. Exposure compensation = αντιστάθμιση έκθεσης
Αύξηση (υπερέκθεση) ή μείωση (υποέκθεση) της έκθεσης κατά μερικά EV σε σχέση με την έκθεση που έχει υπολογίσει το αυτόματο σύστημα της μηχανής.

28. AE lock = κλείδωμα αυτόματης έκθεσης
Κρατάει τις ίδιες ρυθμίσεις διαφράγματος – ταχύτητας και για τις επόμενες λήψεις. Χρήσιμη δυνατότητα σε λήψεις πανοραμικών φωτογραφιών όπου όλες οι λήψεις πρέπει να έχουν την ίδια έκθεση ώστε να ενωθούν σε μία φωτογραφία πιο εύκολα.

29. AF lock = κλείδωμα αυτόματης εστίασης
Κρατάει τη ρύθμιση απόστασης εκείνης της στιγμής για τη λήψη της φωτογραφίας. Χρήσιμη δυνατότητα όταν θέλουμε να εστιάσουμε σε ένα αντικείμενο που δεν είναι στο κέντρο του κάδρου.

30. Bracketing = Διαδοχική λήψη φωτογραφιών με διαφορετικές ρυθμίσεις
Πατώντας το κουμπί του κλείστρου, η μηχανή κάνει πολλές (3 ή 5) λήψεις αλλάζοντας κάποια παράμετρο όπως έκθεση, εστίαση, οξύτητα, κλπ. Συνηθέστερο είναι το bracketing στην έκθεση. Χρησιμοποιείται όταν θέλουμε να είμαστε σίγουροι ότι θα έχουμε μία σωστή λήψη.

31. Noise reduction = μείωση θορύβου
Οι τρόποι μείωσης του θορύβου που διαθέτει η μηχανή.

32. Image parameters = παράμετροι εικόνας
Οι ρυθμίσεις που διαθέτει η μηχανή για την ποιότητα της εικόνας. Συνηθέστερες είναι η οξύτητα (sharpening), ο κορεσμός των χρωμάτων (saturation) και η αντίθεση (contrast).

33. Picture effects: εφφέ εικόνας
Για όσους αρέσκονται στις πολλές ρυθμίσεις της μηχανής. Τα εφφέ που διαθέτει η μηχανή και άλλα χίλια εφφέ μπορούν να γίνουν εκ των υστέρων στο photoshop.

34. White balance = ισορροπία λευκού
Επειδή δε γίνεται να είναι όλα αυτόματα, πρέπει να πείτε στη μηχανή τι εννοείτε όταν λέτε λευκό χρώμα. Συνηθέστερη ρύθμιση είναι η αυτόματη, αλλά δε δουλεύει πάντα καλά. Πιο σίγουρη είναι η χειροκίνητη ρύθμιση: σημαδεύετε κάτι λευκό ώστε να γεμίσει όλο το κάδρο και λέτε στη μηχανή ότι αυτό είναι λευκό με κάποιο συνδυασμό πλήκτρων.
Auto: αυτόματη
Daylight / sun light: φως ημέρας / ήλιου
Cloudy: συννεφιά
Fluorescent: λαμπτήρας φθορισμού
Incandescent: λαμπτήρας πυράκτωσης
Flash: χρήση φλας
Manual: χειροκίνητη

35. Continuous = συνεχής ή High speed = υψηλής ταχύτητας λήψη
Το πλήθος των φωτογραφιών σε κάθε ανάλυση που μπορεί να τραβάει συνεχόμενα και με ταχύτητα η μηχανή. Π.χ. σε υψηλή ανάλυση μπορεί να τραβήξει 4 φωτογραφίες με ρυθμό3 fps (frames per second = λήψεις ανά δευτερόλεπτο). Είναι σημαντικός δείκτης της ταχύτητας των ηλεκτρονικών κυκλωμάτων της μηχανής. Δώστε το βάση ακόμη και αν δε σκοπεύετε να το χρησιμοποιήσετε.

36. Flash modes = τρόποι λειτουργίας φλας
Αυτόματος τρόπος: το φλας ανάβει αυτόματα όταν είναι σκοτεινά ή όταν υπάρχουν και πολύ φωτεινά και πολύ σκοτεινά μέρη στην εικόνα.
On/off: επιλέγουμε αν θα ανάψει ή όχι το φλας.
Slow sync: κάνει μεγάλη έκθεση για να βγουν τα σκοτεινά και μακρινά αντικείμενα και ανάβει και το φλας για να βγουν τα κοντινά. Χρήσιμη δυνατότητα σε πορτρέτα με σκοτεινό φόντο.
Red eye reduction: μείωση του φαινομένου των κόκκινων ματιών. Συνήθως γίνεται με μία προ-φλασιά για να κλείσουν οι κόρες των ματιών. Το φαινόμενο των κόκκινων ματιών είναι σε μερικά άτομα πιο έντονο, για το λόγο αυτό οποιαδήποτε συγκριτικά τεστ πρέπει να γίνονται στο ίδιο πάντοτε άτομο.

37. Flash compensation = αντιστάθμιση φλας
Να μπορείτε να αυξήσετε ή να μειώσετε την ένταση του φλας σε σχέση με το φωτισμό που έχει υπολογίσει η μηχανή.

38. Flash metering = μέτρηση έκθεσης φλας
Ο τρόπος που μετριέται ο φωτισμός των αντικειμένων από το φλας. Ο πιο συνηθισμένος τρόπος είναι να ανάψει το φλας δύο φορές. Την πρώτη φορά μετριέται το ανακλώμενο φως και υπολογίζεται η ένταση της λάμψης και η έκθεση. Τη δεύτερη φορά, γίνεται η λήψη. Σε ακριβότερα συστήματα, ανάβει μία μόνο φορά το φλας και παρακολουθείται το ανακλώμενο φως “on-line”. Μόλις συμπληρωθεί ο απαιτούμενος φωτισμός δίνεται εντολή στο φλας να σβήσει.

39. External flash = εξωτερικό φλας
Η δυνατότητα της μηχανής να δέχεται εξωτερικό φλας. Οι περισσότερες μηχανές δέχονται μόνον ειδικά φλας.

40. Tripod mount = στήριξη τρίποδα
Συνήθως μεταλλικό σπείρωμα για τη στερέωση της μηχανής σε τρίποδο.

41. Self timer = χρονόμετρο αυτοφωτογράφησης

42. Remote control = τηλεχειριστήριο
Wired (ενσύρματο) ή wireless (ασύρματο).

43. Viewfinder = σκόπευτρο
Μπορεί να είναι οπτικό (optical) ή ηλεκτρονικό (EVF). Το ηλεκτρονικό έχει κάλυψη 100% του κάδρου αλλά καταναλώνει μπαταρία. Είναι απαραίτητο σε μηχανές με μεγάλο ζουμ.

44. Connectivity = διασυνδέσεις
USB 1.1 χαμηλής ταχύτητας ή USB 2.0 υψηλής ταχύτητας για τη μεταφορά των εικόνων από τη μηχανή στον υπολογιστή.
A/V out: ρυθμιζόμενη PAL (ευρωπαϊκή) ή NTSC (αμερικάνικη) έξοδος για την τηλεόραση.

45. Power = τροφοδοσία
Μπορεί να γίνεται από ειδική μπαταρία LiION μόνο για τη μηχανή αυτή ή από NiMH γενικής χρήσεως. Η ειδική μπαταρία είναι πιο ελαφριά και κρατάει περισσότερο, αλλά είναι ειδική και μόνο μία. Οι NiMH απαιτούν φορτιστή και κρατούν λιγότερο αλλά είναι πολύ – πολύ φθηνότερες και πιο γενικής χρήσης. Θυμηθείτε: η καλύτερη μηχανή είναι άχρηστη χωρίς μπαταρίες.

46. Weight και dimensions = βάρος και διαστάσεις
Για την τσέπη, για τον ώμο ή για το βαλιτσάκι; Ξεκινήστε την επιλογή σας από εδώ.


Συγγραφή και επιμέλεια : Νίκος Νικολαΐδης (niknik)
Σεπτέμβριος 2003

Συζητήστε σχετικά με το ανωτέρω θέμα



Διαφημιστικός χώρος


Το DPGR στο Facebook

ΦωτοΓράφω
Μελαγχολικό Παγχνίδι
Aπό PanteleimonB

Πως να την πλησιάσεις...Πως να τολμήσεις να της ζητήσεις ένα παιχνίδι, διακόπτωντας τη σκέψη που την εχει μαρμαρώσει. Κρατά στα χέρια της το πιστόλι μα δε σημαδεύει. Ξερει ότι είναι άσκοπο. Ξέρει ότι το μόνο που έχει... Περισσότερα

Wallpapers
-
angel_f
9.1 (100.5 πόντοι / 11 ψήφοι)
Γαληνη & Ηρεμια...
Στεφανος
9.4 (252.5 πόντοι / 27 ψήφοι)
Άνοιξη…
GeorgeFocus
9.2 (295 πόντοι / 32 ψήφοι)
Περισσότερα...

Μεγάλοι Φωτογράφοι
Josef Koudelka
Εγώ δεν προσπαθώ να καταλάβω. Για μένα το πιο ωραίο πράγμα είναι να ξυπνάω, να βγαίνω έξω και να κοιτάζω. Το κάθε τι.

Φωτογραφικές ρήσεις
Ενώ υπάρχει ίσως μια επαρχία, για την οποία η φωτογραφία δεν μπορεί να μας πει τίποτα παραπάνω από ό,τι βλέπουμε με τα ίδια μας τα μάτια, υπάρχει και μια άλλη, στην οποία αποδεικνύει πόσο λίγο είναι αυτό που επιτρέπουν τα μάτια μας να δούμε.
- Dorothea Lange