Εγγραφή | Χάσατε τον κωδικό;

 
Τονισμός φωτογραφιών στο photoshop

Ποια είναι η καλύτερη μέθοδος τονισμού στο Photoshop ?
Ας προσπαθήσουμε να τη βρούμε , αφού πρώτα κατανοήσουμε τι ακριβώς ζητάμε όταν προσπαθούμε να τονίσουμε μια φωτογραφία , δίνοντάς της μια απόχρωση.

Αν ανατρέξουμε στο παρελθόν και στις παραδοσιακές μεθόδους τονισμού με χημικά , θα δούμε πως ο τονισμός δεν εφαρμόζεται συνολικά στην επιφάνεια του χαρτιού , αλλά αναλογικά. Εφαρμόζεται δηλαδή , μόνο στις φωτισμένες περιοχές του χαρτιού.
Έτσι , η λευκή βάση παραμένει λευκή , και οι γκρίζες-μαύρες περιοχές αποκτούν την απόχρωση που επιθυμούμε.

Όμως , όλη η τέχνη του τονισμού , βρίσκεται ακριβώς εδώ. Στο πως ακριβώς θα εφαρμοστεί αυτή η απόχρωση πάνω στις φωτισμένες περιοχές.
Γιατί αν εφαρμοστεί εντελώς αναλογικά (εξίσου σε φωτεινές και σκοτεινές περιοχές) , τότε το δυναμικό εύρος της εικόνας θα μειωθεί αισθητά , με αποτέλεσμα η εικόνα μας να φαίνεται επίπεδη και χωρίς ενδιαφέρον.
Θυμάστε την πρόσφατη συζήτηση που κάναμε εδώ για την σέπια και την φωτο της apmaria ? Το πρώτο που μας ενόχλησε ήταν πως μετατρέποντας την φωτο σε σέπια , η εικόνα φάνηκε κάπως επίπεδη.

Για να πάρουμε μια κλίμακα και ας εφαρμόσουμε δυο διαφορετικές μεθόδους.
Στη μέση η original εικόνα. Κάτω η σέπια που μας δίνει το έτοιμο action του Photoshop και πάνω η μέθοδος που θα εξετάσουμε παρακάτω.



Δεν ξέρω αν είναι ευδιάκριτες οι διαφορές. Αν παρατηρήσετε την εικόνα , θα διαπιστώσετε πως η μέθοδος της σέπιας , έδωσε ένα αποτέλεσμα που υπολείπεται σε δυναμικό εύρος , και έκτος απ’ αυτό , η μετάβαση από τον ένα τόνο στον άλλο , γίνεται πιο μαλακά , με αποτέλεσμα η εικόνα να χάνει σε ζωντάνια.

Αντιθέτως , η πρώτη μέθοδος (tritone) , διατήρησε και το εύρος της δυναμικής περιοχής , και ταυτόχρονα οι τόνοι «ξεκόλλησαν» κάπως , ο ένας απ’ τον άλλον.

Αυτό είναι και το ζητούμενο. Θέλουμε να εφαρμόσουμε τον τονισμό , αναλογικά μεν , αλλά μη γραμμικά. Θέλουμε να τονίσουμε περισσότερο τους ανοιχτούς – μεσαίους τόνους και λιγότερο τους μεσαίους-σκούρους τόνους.
Έτσι θα πετύχουμε μια αληθινή διχρωμία , η οποία θα δίνει βάθος , κοντράστ και ενδιαφέρον στη εικόνα μας.

Για να καταλάβουμε καλύτερα , θα πρέπει να ανατρέξουμε στις διτονικες μεθόδους εκτύπωσης των φωτογραφιών που γινόντουσαν στην λιθογραφία για να τυπωθούν βιβλία με ασπρόμαυρες φωτογραφίες. (μιλάμε για εποχές που το PS δεν είχε εφευρεθεί ακόμα)
Τύπωναν λοιπόν μια σκληρή εκδοχή της φωτογραφίας με μαύρο μελάνι , και από πάνω , τύπωναν μια πολύ μαλακή και απαλή εκδοχή της εικόνας με ένα κίτρινο μελάνι (χοντρικά τα γράφω)
Έτσι έπαιρναν το επιθυμητό αποτέλεσμα.
Μια φωτογραφία με δυνατά μαύρα και ζεστά φωτεινά – μεσαία.

Αυτό θα προσπαθήσουμε να μιμηθούμε σήμερα.
Ευτυχώς το Photoshop έχει προβλέψει αυτές τις λειτουργίες και έτσι με μερικά κλικ μπορούμε να πετύχουμε τονισμούς για τους οποίους θα χρειαζόμασταν μεγάλη προσπάθεια και τέχνη για να τους πετύχουμε στο σκοτεινό θάλαμο


Πρώτο μέρος
Έτοιμες λειτουργίες (για λίγο βιαστικούς)

Ξεκινάμε με μια έγχρωμη φωτο



Κάνουμε 2 κινήσεις.
Η μια είναι να την μετατρέψουμε σε grayscale και αμέσως μετά επιλέγουμε «Duotone»



Μόλις πατήσουμε το Duotone , θα ανοίξει το παρακάτω παράθυρο.
Από το κυλιόμενο μενού ας επιλέξουμε tritone



Ωραία. Από εδώ και πέρα υπάρχουν 2 επιλογές.
Είτε θα διαλέξουμε κάποιον έτοιμο συνδυασμό , είτε θα κατασκευάσουμε μόνοι μας τον τονισμό που επιθυμούμε.
Ας ξεκινήσουμε με τα έτοιμα για τους «βιαστικούς»
Σημειωτέον πως οι έτοιμοι συνδυασμοί είναι εξαιρετικοί και αξίζει να περιηγηθείτε λιγάκι χαζεύοντάς τους και δοκιμαζοντάς τους.

Για να τους φορτώσουμε , πατάμε το κουμπάκι «Load» και ανοίγει το παρακάτω παράθυρο.
Από τη διαδρομή Photoshop 7 / Presets / Duotones / TRITONE / Pantone Tritones επιλέγουμε το "BI 437 burgundy 127 gold" και πατάμε load



Βλέπουμε πως φορτώθηκαν τα μελάνια και οι καμπύλες στο πινακάκι μας.
Πατάμε ΟΚ



Αυτό ήταν !  Cheesy
Η φωτογραφία μας αποκταει έναν αρκετά ενδιαφέροντα τονισμό , ο οποίος καθόλου δεν θυμίζει τις έτοιμες σέπιες – σούπες.
Πειράζουμε και ελάχιστα το contrast αν θέλουμε και τελειώσαμε



Πειραματισθείτε λίγο.
Φορτώστε διάφορους έτοιμους συνδυασμούς.
Δοκιμάστε και τα quadtone και παρατηρείτε πάντα τα χρώματα και τις καμπύλες που φορτώνονται . Είναι εξαιρετικά ενδιαφέροντα.

Μέρος δεύτερο
(για τους καλούς μαθητές)  Tongue

Όταν φορτώσομε τα presets , παρατηρήσαμε πως εκτός από τα κουτάκια με τα τρία χρώματα (tritone) , φορτώθηκαν δίπλα τους και κάποιες καμπύλες.



Εδώ λοιπόν είναι το ζουμί της υπόθεσης.
Τα παραθυράκια αυτά (με τις καμπύλες και τα χρώματα) είναι ενεργά.
Ας πατήσουμε μια φορά πάνω στο κουτάκι με την καμπύλη που βρίσκεται αριστερά από το μαύρο κουτάκι.
Θα εμφανιστεί αυτό



Το θυμάστε από τα curves ? Το ίδιο πράγμα είναι.
Εδώ δηλαδή , επιλέγουμε σε ποια τονική περιοχή θα εφαρμόσουμε το κάθε χρώμα.
Και όχι μόνο σε ποια , αλλά και πως. Συνήθως , τραβώντας την καμπύλη προς τα κάτω δεξιά , αδειάζουμε την εικόνα (την κάνουμε σκληρή)
Είναι λογικό να έχουμε ένα σκληρό μαύρο και ένα μαλακό ζεστό χρώμα.
Για λεπτομερέστερες ρυθμίσεις της καμπύλης , μπορούμε είτε να προσθέτουμε τιμές στον πίνακα , είτε να προσθέτουμε κόμβους πάνω στην καμπύλη μας.
Κάθε κλικ που κάνουμε πάνω στην καμπύλη , προσθέτουμε και έναν κόμβο ελέγχου.
Αν θέλουμε να αφαιρέσουμε κάποιον , τον τσιμπάμε και τον αφήνουμε έξω από το τετράγωνο του διαγράμματος και αυτός εξαφανίζεται.

Οι διαφορές που θα παρατηρήσετε πειράζοντας την καμπύλη , είναι τόσο σημαντικές που μάλλον θα «κολλήσετε» μερικές ώρες . Είναι σημαντικό να νιώθεις πως έχεις τον πραγματικό έλεγχο της εικόνας που επεξεργάζεσαι.
Φυσικά , αυτά δεν αφορούν μόνο τους τονισμούς.
Αυτά είναι το ουσιαστικό κέντρο του Photoshop. Είναι το πιο φωτογραφικό κομμάτι που ο κάθε φωτογράφος πρέπει να γνωρίζει.

Αν τώρα πατήσουμε το κουτάκι με το καφέ χρώμα , θα εμφανιστεί το παρακάτω παράθυρο με τις επιλογές χρώματος pantone



Ωχ , άντε άλλες μερικές χιλιάδες πειραματισμοί και εδώ !
Χοχο , ΟΚ δεν είναι απαραίτητα όλα αυτά.
Δείτε τα σαν παιχνίδι. Σαν παιχνίδι που βοηθάει να εξοικειωθούμε με την ουσία της φωτογραφικής επεξεργασίας στο Photoshop.

Γιατί , μπορεί ένα φωτογράφος να αγνοεί όλες τις γραφίστικες τεχνικές του PS , αλλά αυτά πρέπει να τα ξέρει γιατί θα τον βοηθήσουν σε πολλαπλά επίπεδα.
Ακόμα και η λήψη της φωτογραφίας βελτιώνεται όταν σιγά-σιγά μέσα στο κεφάλι σου εκτός από την εικόνα που βλέπεις , σχηματίζεται και το αντίστοιχο τονικό διάγραμμα !  Wink Είναι το ζουμί όπως είπαμε , και αξίζει τον κόπο .
Τελειώνοντας να πω πως αν πετύχουμε έναν συνδυασμό που μας ικανοποιεί ,μπορούμε να τον σώσουμε (save) για να τον εφαρμόζουμε στο μέλλον.

Συγγραφή και επιμέλεια : Μάνος Λυκάκης (MANOS_mm)
Ιούνιος 2003

Συζητήστε σχετικά με το ανωτέρω θέμα



Διαφημιστικός χώρος


Το DPGR στο Facebook

ΦωτοΓράφω
Μελαγχολικό Παγχνίδι
Aπό PanteleimonB

Πως να την πλησιάσεις...Πως να τολμήσεις να της ζητήσεις ένα παιχνίδι, διακόπτωντας τη σκέψη που την εχει μαρμαρώσει. Κρατά στα χέρια της το πιστόλι μα δε σημαδεύει. Ξερει ότι είναι άσκοπο. Ξέρει ότι το μόνο που έχει... Περισσότερα

Wallpapers
"Lightning..!!"
TELISGR
9.2 (313 πόντοι / 34 ψήφοι)
magic ball
vasssos
9.2 (220.5 πόντοι / 24 ψήφοι)
Ηλιοβασίλεμα
dkatsis
9.2 (485 πόντοι / 53 ψήφοι)
Περισσότερα...

Μεγάλοι Φωτογράφοι
Josef Koudelka
Εγώ δεν προσπαθώ να καταλάβω. Για μένα το πιο ωραίο πράγμα είναι να ξυπνάω, να βγαίνω έξω και να κοιτάζω. Το κάθε τι.

Φωτογραφικές ρήσεις
Δεν μπορώ να λύσω το πρόβλημα της ζωής χάνοντας τον εαυτό μου στο πρόβλημα της τέχνης.
- Tina Modotti